Nieuwe reis, nieuw land, nieuw project!

Einde zomervakantie en aan de studie!

En alweer is er al meer dan een week voorbij! Ondertussen heb ik mijn eerste colleges gehad, maar voordat ik daar wat over ga vertellen, zal ik eerst nog vertellen hoe mijn laatste week vakantie was! Afgelopen maandag heb ik me ingeschreven voor een nation. Langzaamaan duik ik steeds dieper in het Lundse studentenleven. Ik kom er net achter dat ik nog helemaal niet heb uitgelegd wat een nation eigenlijk is! Nations zijn organisaties waar je lid van kunt worden en deze organisaties hebben feestjes, pubs, uitjes etc. Er zijn er 12 van in Lund en het maakt niet uit waar je lid van wordt want je kunt overal heengaan of gaan werken (eten opdienen, achter de bar staan etc.), maar dan moet je dus wel ergens lid van zijn. Hier draait het hele studentenleven in Lund om, omdat het een stuk goedkoper is dan de gewone restaurants en bars.

Afgelopen woensdag ben ik de hele dag met mijn mentorgroepje op pad geweest. 's Middags was er een treasure hunt, waarbij je door de stad moest lopen, opdrachten moest uitvoeren en hiermee kon je letters verdienen waar je later dan weer scrabble mee moest spelen. Achteraf hoorde ik dat we tweede zijn geworden! Ik was er op dat moment zelf niet bij omdat ik mijn fiets naar de fietsenmaker had gebracht en die op dat moment op moest halen. Ik dacht heel leuk mijn eigen band te kunnen plakken, maar helaas.. Ik kon het lek niet vinden, en heb dus toch mijn fiets maar weggebracht, waarbij ze ook even m'n versnellingen hebben geprobeerd te maken. Ik kwam er vandaag (dinsdag) achter dat dat misschien wel gelukt is (in tegenstelling tot wat de fietsenmaker zei), morgen nog maar even testen dus.

Na de treasure hunt gingen we iets typisch Zweeds doen namelijk een Kräftskiva! Dit is een diner met rivierkreeft, schnaps en heel veel zingen. Ik ben erachter gekomen dat ik geen fan ben van de schnaps maar de rivierkreeft en het zingen waren geweldig! Ik zal foto's van die avond hier op m'n blog in het fotoalbum zetten. Aan het eind van het diner moest iedereen op zijn stoel gaan staan en het lied van Helsingkrona Nation zingen (hier ben ik ook lid van geworden, dus ik moet dat lied maar snel leren) en na het lied had iedereen een shotje wat precies naar Wilhelmina pepermunt smaakte, heerlijk! Daarna zijn we met onze groep naar VJ's gegaan, een andere nation waar een rij van hier tot Tokio stond, maar gelukkig konden wij erlangs lopen (nog een voordeel van uitjes bij een nation). Daar ben ik al wel achter gekomen hier, je moet echt geduld hebben want over staan rijen als je uit wilt gaan.

Donderdag had ik mijn laatste les Zweeds, alle dagen ervoor heb ik ook Zweeds gehad en dat was niet al te lastig. Vrijdag bij het examen was ik dan ook na 15 minuten klaar. Niet zo slim natuurlijk want je moet overal een uur blijven zitten, dus heb ik maar even een halfuurtje m'n ogen dicht gedaan. Die middag ben ik weer met mijn groepje naar de pub geweest omdat een van mijn mentors jarig was. Na de pub zijn we bij een van m'n mentorgroepje thuis geweest om te wachten tot we weer terug naar Helsingkrona konden voor de nachtclub. Oftewel weer een gezellige avond, ik zal ook hier wat foto's van op de site zetten!

Zaterdagavond was de laatste avond dat we echt konden feesten, dus had ik iedereen bij mij uitgenodigd voor een gezellig avondje. Het was uiteindelijk zo gezellig dat we nergens meer heen zijn geweest. Helaas had ik die avond iets teveel wodka op en voelde ik me zondag niet heel goed (zacht uitgedrukt...). Ik heb dus de hele dag in m'n bed gelegen en mezelf voor m'n kop geslagen omdat ik de dag ervoor de laatste paracetamol op had gemaakt. Helaas dus een niet al te beste laatste dag van de vakantie maar goed.

En dan maandag! Eindelijk begon waar ik dan echt voor gekomen ben, of nou ja, waar ik op papier voor ben gekomen. Ik had mijn eerste colleges, dit was vooral informatie over wat we allemaal gaan doen de komende twee maanden. Ik heb over drie weken al een excursie grassprieten tellen. Nee, geen idee wat we precies gaan doen, maar ecologie is zo anders dan medische biologie! Ik ben er nu al wel achter wat ik liever doe. Maar ik ga me er gewoon vrolijk doorheen slaan! Vandaag kregen we uitleg over hoe je artikelen moet opzoeken en citeren (want dat hebben we nog noooooit gedaan, uhu...). Dus het was allemaal herhaling. Nadat we vanmiddag met een uurtje klaar waren met een of ander statistiek programma (waarom heb ik het ook met een rekenmachine geleerd? Dit is veel makkelijker), heb ik voor het eerst in 4 dagen weer eens boodschappen kunnen doen. Dat merk ik wel hier, ik ben/doe veel te druk om alles een beetje bij te houden.

Vanaf morgen begint mijn Zweeds cursus level 1. Hier moet ik ook nog boeken voor zien te regelen, dus dat wordt nog leuk. Ook blijkt dat het boek voor mijn ecologie cursus nergens te krijgen is, dus ik hoop dat ik het gewoon gekopieerd krijg en dat ik verder niks hoef te kopen!

Verder ga ik vanavond naar een pub maar dan bij een andere nation, ben benieuwd! Morgen na m'n cursus gaan we met m'n groepje samen eten en misschien ook wel weer op stap, oftewel ik ben alweer druk!

Verder nog een aantal dingen die me hier zijn opgevallen: je mag niet met iemand achterop fietsen want dat is gevaarlijk (hebben we vrijdag wel gedaan omdat we t lopen zat waren. Zeg ik tegen Cassandra (dat Canadese meisje) dat ze wel bij mij achterop kan want ik ben nog nooit gevallen... En jawel 10 meter verder liggen we op de grond omdat er iemand midden op de weg stond en mijn remmen niet zo goed werkten. Gelukkig ging het heel zachtjes, maar toch, wat voelde ik me lullig.) maar ik zag wel een buschauffeur met een mobiel tegen zijn oor rondrijden.. Apart.

Wat nog meer heel raar is, is dat ik overal de jongste ben. In Zweden is het normaal om er twee jaar tussen uit te gaan na je middelbare school. Iedereen begint hier dus met studeren als ze 20 zijn. Ze vinden het dan ook heel raar dat ik 3e jaars ben en over een paar maanden mijn bachelorscriptie al ga schrijven. Hier doet iedereen minstens 5 jaar over zijn bachelor en het toppunt is toch wel mijn huisgenootje, ze is 28 en heeft net haar bachelorscriptie geschreven. Ze vielen helemaal van hun stoel af toen ik vertelde over de langstudeerboete. Wat dat betreft zijn Nederland en Zweden echt tegenovergesteld, net als dat niemand hier werkt.

Ook het weer kan ik hier niet volgen, in Nederland is het wisselvallig, maar hier helemaal. Ik word ‘s nachts gewoon wakker van de kou (raam dicht, maar de verwarming werkt nog niet...) en gisteren was het voor m'n gevoel 25 graden en vandaag maar 15...

Maar ik heb het hier heel erg naar m'n zin en vond het vooral ook even leuk om gisteren met iedereen te skypen! (Ik zal deze zondag wel proberen te schrijven:p)

Hejdå!

Reacties

Reacties

Papa

zo, in ieder geval de eerste.
En hier gaat dus ons talent voor naar Zweden.........
druk, druk druk (met feesten :-) )
Veel plezier weer komende week en we skypen!

Oma

Hoi Anouk.Leuk je verhaal en de foto's je komt de tijd wel door.wel zonde van de tijd ,dat je moest uit slapen van de wodka,ik ken het van de rum drinkt makkelijk weg
maar dan komt de man met de hamer!
Het was maandag fijn je tezien met het skypen,met dank aan je vader , het was ons aleen niet gelukt.Nu kunnen we zeggen tot ziens groetjes ook van Opa xxxx

Oma

Hoi Anouk.Was het een leuke jongen op de foto,aan die lange tafel ik herken je blik van kijkenha ha xxxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!