Nieuwe reis, nieuw land, nieuw project!

De eerste week!

De tijd gaat nu al zo ongelofelijk snel! Er is alweer een week voorbij sinds ik ben aangekomen in Zweden. Mijn huisgenootjes hadden me meegevraagd om met ze mee uit te gaan naar een festival in Malmö. Uiteindelijk zijn we dinsdag alleen naar de afterparty in een club geweest. Godzijdank vinden de meeste Zweden het prima als je op je afgetrapte all-stars en in een spijkerbroek aan komt zetten. Een enorm pluspunt dus! En ook al is de drank hier niet te betalen, je betaalt in de system bolaget (slijterij, want in de supermarkt verkopen ze niks met meer dan 3%) al gauw 1,50 (omgerekend) voor een blik bier, ze weten hier wel wat drinken is. En dan geen biertjes maar gewoon mixdrankjes met allerlei soorten sterke drank en chocolademelk of koffie of wat ze ook maar kunnen vinden. Ook zoiets, flesjes kennen ze hier nauwelijks, alles gaat in blikken waar dan wel weer statiegeld op zit... Rare jongens die Zweden. Over jongens gesproken, want de eerste dag al opviel is dat er zo onwijs veel kappers in het stadje zijn. Ik weet nu ook waarom, want ongeveer een derde van alle jongens heeft lang(er) haar en dat moet natuurlijk wel goed bijgehouden worden! Oftewel een aantal dingen zijn me al wel echt opgevallen qua verschillen maar over het algemeen is iedereen heel aardig en zodra ze doorhebben dat je nauwelijks Zweeds spreekt, gaat iedereen gelijk over op Engels.

Ik ben deze week ook begonnen met mijn Zweeds cursus. De eerste lessen waren vrij makkelijk aangezien ik al wat voorbereidend werk had gedaan, alleen die uitspraak... Ik weet niet hoe ze erop komen maar sommige dingen klinken gewoon als het uitblazen van lucht. Bijvoorbeeld 27 is tjugosju, nou als je weet hoe je het uit moet spreken, vind ik je een held want ik had het er nooit uitgehaald. Maar verder gaat het wel oké met mijn Zweeds. Aankomende vrijdag heb ik er examen van en onze lerares heeft gezegd: 'You have to be retarded if you fail this test.' Oftewel dat komt wel goed! Ook begin ik daarna gelijk met een vervolg cursus Zweeds want met wat ik nu leer, kan ik net hallo zeggen tegen m'n huisgenootjes en ik wil uiteraard wel wat meer kunnen.

Verder heb ik woensdag met een BBQ ook mijn mentorgroepje leren kennen. Allemaal hele leuke en gezellige mensen, wel weer veel Duitsers (ik snap niet dat er nog Duitsers in hun eigen land wonen aangezien ze allemaal in de rest van Europa lijken te wonen...) maar goed die hebben genoeg zelfspot zodat er al wel de nodige grappen over Duitsland en Nederland over en weer zijn gegaan. Verder zit er een Canadees meisje in m'n groepje waar ik het heel goed mee kan vinden, jammer alleen dat ze in Malmö woont, wat dus net wat verder weg is. Ook zit er een Waalse jongen in m'n groepje waar ik het goed mee kan vinden. Het mooiste is dat wanneer we klaar zijn met het Engels, gaat het of in zijn Nederlands met een Frans accent of in mijn brabbel Frans (oké dat valt nog wel mee). Onze mentors snappen er dan niks meer van aangezien het Australiërs en zweden zijn, dat zorgt voor leuke momenten.

Afgelopen vrijdag zijn we met ons groepje bij een van de nations gaan zitten, die een vrijdagmiddag pub hadden waar we heel erg donker bier gedronken hebben (het leek bijna zo donker als Guinnes maar het smaakte heel erg licht, wel goed te drinken eigenlijk) en vervolgens tot half 3 bij een van mijn mentors in de woonkamer hebben gezeten omdat het zo gezellig was. Gisteren was het wat minder want er was een pre-party weer bij dezelfde mentor en de mensen met een kaartje zouden naar The Welcome Party gaan, waar het mij dus niet gelukt was om een kaartje voor te krijgen met m'n stomme hoofd. De helft van mijn groepje had hetzelfde probleem en dus besloten we met de mensen die geen kaartje hadden naar een nation te gaan omdat ze daar ook een feest hadden. Dus wij hadden het feest eerder verlaten om naar de nation te gaan. Het jammere is dat die Zweden heel erg strikt zijn met regels, zodat je een lidmaatschap van de overkoepelende organisatie moet hebben (Studentlund, dat heb ik al betaald maar het geld is nog niet over gekomen, dus doen ze overal moeilijk) je brief dat je aan de universiteit studeert en je legitimatie om ergens binnen te komen. Uiteindelijk zijn we vannacht dus nergens binnen gekomen, hebben we wat door de stad gelopen totdat we er om 1 uur klaar mee waren en iedereen naar huis is gegaan. Nog zoiets, alles gaat hier om twee uur dicht dus dat is even omschakelen vanuit Groningen.

Maar mijn eerste week is heel erg geslaagd en als het zo blijft, dan denk ik dat het in een flits januari is en ik al bijna weer terugkom naar Nederland. Ik heb trouwens een Zweeds nummer voor de mensen die het willen: 0046703642454 (die 0046 is de land code) en ook heb ik Skype aangemaakt: anoukw92 als het goed is;). Dus stuur vooral eens een berichtje (als je dat leuk vindt natuurlijk:P).

Aankomende week heb ik iedere dag Zweeds cursus, voor de rest moet ik wat dingen regelen en we gaan met ons groepje naar een sauna aan zee, als afkoeling spring je dus niet in een bad maar gewoon zo in zee (helemaal als er ijs is, schijnt het geweldig te zijn). Ik ben benieuwd! Ik ga proberen om eens in de week een verhaaltje te schrijven, ze zullen niet allemaal zo lang zijn, maar ik heb nu gewoon tijd over. Eigenlijk moet ik m'n band plakken (alweer...) maar daar heb ik geen zin in.

Tot snel!! xxx

Reacties

Reacties

Jacky

Annoouk!

Wat ontzettend leuk dat je een blog hebt! Ik ga het met plezier lezen :). Ik had al gezien dat je me gevonden had op skype, dus binnenkort snel even skypen! Veel plezier lieverd! Zo te lezen ga je het daar wel naar je zin hebben :D! xxxx

Papa

Haha, die pepernoot zat dus toch nog in je achterband.
Plakse, ;-)

oma

Anouk hebben ze in Zweden ook groene drankjes,
VIES HE ????
XX XX

Martine B

Super leuk Anouk! We missen je nu al hier, gelukkig heb je een goede vervanger gevonden haha, de eerste nacht dat ze hier sliep heeft stefan al te veel herrie gemaakt haha. Ik zal je even zoeken op skype en je nummer op slaan. Nu zit ik nog een week hier met de jongens en dan komt Lieske pas terug, gelukkig hebben is er dan nog een vrouw in huis anders zou ik het niet overleven ;) Heel veel succes de komende week met je cursus!! xxxx

Esther Keizer

Allemaal justin biebers in zweden

Esther Keizer

noooh mijn hartjes zijn weg :( én de andere zinnen van mijn reactie: Nog heeeeeeeeel veel plezier daar en ik ben benieuwd naar je volgende verhaal!

Opa&Oma Willems

lieve Anouk wij hebben het hele verslag van jou gelezen
en als we het goed lezen dan komt dat met jou wel goed
daar in Lund.
De mede leerlingen van jou houden dus ook wel van uitgaan.
wij wensen je veel studie plezier en je hoort nog wel weer
van ons.
groetjes Opa en Oma.

Mama

Hej skoenhet, (de trema op de o kan ik niet vinden)

ik hoor net dat je een rib minder hebt vanwege je ticket. Mooi! Ik wil je anders wel een voorstel doen: wij betalen je ticket en jij het collegegeld. ????hahaha.

Dikke zmakkurdddd ????

Mama

Donders, de smilies doen 't niet. Hej da!! XXX

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!